Hız (Sürat) Pateni Kuralları

Tarihçesi

Buz Hız (Sürat) Pateni, sporcuların buzlu bir pistte birbirlerine karşı yarıştığı ve pistte yollarını bulmak için paten kullanan bir kış yarış sporudur. Hız pateninin üç ana çeşidi vardır: Uzun Pist Hız Pateni, Kısa Pist Hız Pateni ve Maraton Hız Pateni. Olimpiyatlarda “Hız Pateni”, Uzun Pist kategorisini tanımlamak için kullanılan terimdir, Kısa Pist Hız Pateni ise “Kısa Pist” olarak kısaltılmıştır.

Hız Pateni, 19. yüzyılda bir noktada geliştirildi ve kesin kökenleri rutin olarak tartışılırken, ilk rekabetçi olaylar 1863’te Norveç’e kadar izlenebilir.

Hız pateni, 1924’te düzenlenen dört ayrı erkek etkinliğiyle en başından beri Kış Olimpiyatları’nın bir parçası olmuştur. 1960 yılından bu yana, son yıllarda bir takım kadın etkinlikleri ve Takım Pursuit etkinlikleri tanıtıldı.

Hollanda, en fazla Olimpiyat Hız Pateni madalyasını toplamış, ABD ve Norveç de başarılı olmuştur. Amerika’dan Eric Heiden ve Finlandiya’dan Clas Thunberg, Olimpiyatlarda her biri beş altın madalya ile en ayrı dekore edilmiş Hız Patencileridir.

Amacı Nedir?

Hız Pateni bir yarış sporudur, bu nedenle birincil amaç her devreyi mümkün olan en hızlı sürede tamamlamaktır. Sporcular her seferinde iki şeritte yarışırlar ve her biri için bir şerit vardır. Yarış sırasında sporcular, birbirleriyle aynı mesafeyi kat ettiklerinden emin olmak için şerit değiştirdikleri belirli bir noktaya ulaşırlar. Bir yarış boyun ve boyun ise ve her iki yarışmacı bir köşede buluşursa, iç şeridi işgal eden sporcu dışarıdaki rakibe geçiş hakkı sunmalıdır. İlk önce bitiş çizgisine ulaşan atlet kazanan ilan edilir.

Oyuncuları ve Malzemeleri

Hız Pateni yarışında, oyuncular genellikle bir seferde devre iki etrafında yarışırlar. Her katılımcının aşağıdakiler de dahil olmak üzere özel ekipman giymesi gerekir.

Takım Elbise
Sporcular, buz üzerinde koruma sağlayan ancak aynı zamanda pistte yüksek hızlarda paten yapmalarını sağlayan özel olarak üretilmiş takım elbise gerektirir. Düşük hava direnci için, bu takım elbise genellikle tasarımda cilt geçirmezdir ve her bir sporcunun özel vücut şekline göre uyarlanmıştır. Ayrıca ek koruma için Kevlar içerir.

Ayakkabı
Botlar, profesyonel hız pateni için özel olarak üretilmiştir, tabanda bıçaklar 14 ila 18 inç arasında değişir. Bu bıçaklar ayrıca devre etrafında yarışırken dönüşe yardımcı olmak için bir eğri ile tasarlanmıştır.

Emniyet
Sporcular ayrıca, yarış sırasında kask, boyun koruyucuları, gözlük ve ayak bileği kalkanlarının yanı sıra, düşme durumunda ek koruma katmanları sunan takımları da giyerler.

Uzun Pist ve Kısa Pistte kullanılan özel ekipman, Uzun Pistte gerekli olmayan ana koruyucu öğelerin çoğu ile biraz farklıdır.

Puanlama Nasıl Yapılır?

İlk önce bitiş çizgisine ulaşma şanslarını artırmak için Hız Pateni belirli bir dizi teknik benimsemelidir. Bunlar:

Denge
Sporcular, mümkün olan en yüksek hızlarda paten yapmak ve köşeleri etkili bir şekilde almak için dizlerini bükerek düşük bir ağırlık merkezi tutmalıdır. Yere ne kadar düşükse o kadar iyidir.

Konumlandırma
Hız Patencileri her yarıştıklarında devreyi dikkate almalıdır. Kural olarak, iç şeritte patenci üst ele sahip olacaktır, bu nedenle sporcular dış şeritte olduklarında zemin oluşturmaya ve kendilerini doğru bir şekilde nasıl konumlandıracaklarını fark etmelidir.

Nasıl Kazanılır?

Hız Pateni yarışının galibi, önce bitiş çizgisine ulaşan atlettir. Hız Pateni’nde diğer yarış sporlarında olduğu gibi genellikle ısı veya final yoktur.

Hız (Sürat) Pateni Kuralları

Olimpiyat Hız Pateni’nde, yarışlar 400 metrelik oval bir piste katılır. Kısa Pistte, 111 metrelik bir devrede yarışırlar.
Yarışlar, bir tabanca ateş ederek sinyalin başlamasından başlar. Eğer bir sporcu çok erken hareket ederse, buna “yanlış başlangıç” denir ve uyarı verilir. Birden fazla yanlış başlangıç, bir sporcuyu diskalifiye olma riskiyle karşı karşıya bırakır.
Eğer iki sporcu bir köşede buluşursa, iç kulvardaki yarışçı dış kulvardaki rakibe yol hakkı vermelidir. Bu düzenlemeye uymamak veya rakibe herhangi bir şekilde engel olmak diskalifiye ile sonuçlanacaktır.
Yarışın doğasına bağlı olarak, düşen bir sporcunun yarışı tekrar çalıştırma seçeneği olabilir.
Patencilerin bitiş çizgisine yaklaşırken şeritleri hareket ettirmelerine izin verilmez.
Bazı yarışlarda, bir patenci esasen yedek oyuncu olan “röle oyuncusu” diyebilir. Bir bayrak oyuncusu aranabilmesi için, yarışa başlayan sporcunun en az bir tur tamamlamış olması gerekir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu