Tekvando Kuralları

Tarihçesi

Tekvando, 2.Dünya Savaşı sonrası Kore’de çeşitli dövüş sanatçıları tarafından geliştirilen ancak genellikle askeri general ve dövüş sanatçısı Choi Hong Hi’ye atfedilen bir Kore dövüş sanatı ve Olimpik spordur. Tekvando, Taekkyeon, Subak ve Gwonbeop’ın yerli Kore dövüş sanatlarına dayanmaktadır, ancak Japon Karate ve daha az ölçüde Çin Kung Fu gibi diğer dövüş sanatlarının önemli unsurlarına sahiptir.

Bir dövüş sanatı olarak, özellikle tekmelemeye odaklanan bir stil olarak bilinir ve deneyimli uygulayıcılar çeşitli muhteşem kafa yüksekliği ve atlama vuruşları yaparken görülebilir. Çeşitli Tekvando yönetim organları vardır, ancak ana ikisi ITF (Uluslararası Tekvando Federasyonu) ve WTF (Dünya Tekvando Federasyonu) olmakla birlikte, en iyi olanı Tekvando’nun WTF formu olarak bilinir. 1988’den beri Olimpiyat Oyunları.

Amacı Nedir?

Tekvando yarışmasında amaç rakibinizin puanlama bölgelerine tekme ve yumruk atmaktır. Bunlar gövde ve kafa ve hem vuruşların hem de yumrukların doğru ve güçlü olması gerekir, çünkü hafif vurma vuruşları skorcular (veya büyük müsabakalardaki elektronik puanlama sistemleri) tarafından sayılmaz. Maçın üç turunun sonunda, en fazla puana sahip olan oyuncu kazanan ilan edilir, ancak maç bir oyuncunun diğer oyuncuyu eline geçirmesiyle erken sona erebilir.

Tüm Tekvando uygulayıcıları, ister rakip olsun ister olmasın, Tekvando’nun beş ilkesini desteklemesi beklenir. Bunlar nezaket, dürüstlük, azim, özdenetim ve inatçı ruhtur.

Oyuncuları ve Malzemeleri

Tekvando yarışmasında, savaşçılar aynı cinsiyetten diğer savaşçılara karşı rekabet eder. Ayrıca dövüşlerin mümkün olduğunca eşit olmasını sağlamak için ağırlık kategorilerine yerleştirilirler. Küçük yarışmalarda yaş kategorileri de olabilir.

Rakiplerin giydiği beyaz tekvando üniformasına genellikle gi denir, ancak teknik olarak bir dövüş sanatları üniforması için Japonca adıdır ve uygun Kore terimi bir dobok’tur. Dobokun ortasına renkli bir kemer bağlanır ve renk uygulayıcının derecesini gösterir. Kemer sistemi yeni başlayanlar için beyazdan sarı, yeşil, mavi, kırmızıya ve daha deneyimli pratisyenler için siyaha gider. Kara kuşaklar daha sonra deneyim ve uzmanlıklarında ilerledikçe ‘dan’ notlarını alırlar. Tekvando maçında, her yarışmacı birkaç parça koruyucu ekipman giyer ve bunlar:

  • Baş koruma
  • Göğüs (gövde) koruyucusu
  • Kasık koruması
  • Önkol korumaları
  • El koruyucuları
  • dizlik
  • Ağız koruyucu

Puanlama Nasıl Yapılır?

Tekvando maçında puan almak çok kolay. Bir oyuncu şunları alır:

  • Rakibin gövdesine basit bir saldırı için bir puan
  • Rakibin gövdesine dönen bir vuruş için iki puan
  • Kafasına bir vuruş için üç puan

Büyük yarışmalarda, her oyuncunun göğüs koruyucusuna yerleştirilen ve dövüşün ağırlık kategorisini dikkate alacak şekilde ayarlanan elektronik puanlama sistemleri kullanılır. Kafa vuruşları (ve elektronik skorlamanın kullanılmadığı kavgalar) için, 4 hakemden oluşan bir panel, bir skor noktası gördüklerinde bir düğmeye basar. En az 3 hakem hemfikir olduğunda, bir puan verilir.

Maç Nasıl Kazanılır?

Bir Tekvando maçı sona erdiğinde (3 x 2 dakikalık turun sonunda), kazanan en yüksek puana sahip savaşçıdır. Her iki avcı da aynı miktarda puana sahipse, altın puan turu olarak adlandırılan ekstra bir tur yapılır.

Bu rauntta, bir sayı atan ilk savaşçı kazanan ilan edilir. Bir savaşçı diğerini bayılırsa veya bir savaşçı kural ihlali nedeniyle diskalifiye edilirse, Tekvando maçları daha önce kazanılabilir.

Tekvando Kuralları

Tekvando maçları, aynı cinsiyetten ve aynı sınıflandırılmış ağırlık kategorisindeki rakipler tarafından tartışılmalıdır.
Yarışma alanı 8 metre kare büyüklüğünde bir hasırdır.
Tekvando maçları, 3 x 2 dakikalık turlarda yarışmalar arasında 1 dakikalık dinlenme ile yargılanır.
Her savaşçı, rakibinin gövdesine veya kafasına darbe indirerek rakiplerini devirmeye veya puan kazanmaya çalışır. Vuruşlara sadece vücuda izin verilirken, vuruşların hem gövdeye hem de kafaya girmesine izin verilir. Belin altında izin verilen bir hedef yoktur.
Eğer bir avcı ve koçu bir noktanın kaçırıldığını veya bir hata yapıldığını düşünürse, bir protesto yapabilirler. Daha sonra hakemler tarafından bir video oynatımı incelenir ve bir karar verilir.
Savaşçılar penaltı yoluyla puan kaybedebilirler. Bunlar aşağıdakiler gibi eylemlerden kaynaklanabilir:
  • Yüze yumruk atmak
  • Dizle saldırı
  • Bel altına saldıran
  • Her iki ayağı ile halkanın dışına çıkma
  • Rakibinize sırtınızı dönme
  • Rakibini itmek, tutmak veya tutmak
  • Yaralanma hissi
Maç, rakibini deviren veya üç turun sonunda daha fazla puana sahip olan savaşçı tarafından kazanılır.
Maç berabere biterse, altın puan turu yapılır, savaşçı ilk puanlama noktasını kazanan ilan edilir.

Başa dön tuşu